Blogger Template by Blogcrowds.

KESAN PENCERMARAN TERHADAP BUMI

1) http://www.scribd.com/doc/6064805/Kesan-Pencemaran-Alam-Sekitar-Terhadap-Dunia-Hari-Ini?from_related_doc=1

Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah



/

/

/

/

/

/

/

/

/



Artikal yang dimuat naik ini merupakan sebuah kertas projek oleh: Projek Tamadun Islam Dan Asia UMS Sabah. Tajuk : Kesan Pencemran Alam Sekitar Terhadap Dunia Hari Ini. Kertas projek ini hanya tidak menepati kriteria hikmah kerana tidak meletakkan dalil terhadap hujah-hujah mereka.



2) http://members.tripod.com/~sarjana/cemar1.html

Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah



/


/

/

/

/

/

/

/

/



Laman ini adalah berkaitan : KERTAS KERJA SEMINAR PEMBANGUNAN & ISU-ISU GLOBAL (MTP 3012). Tajuk adalah ISU PENCEMARAN ALAM SEKITAR MERUPAKAN SATU ISU GLOBAL YANG MEMERLUKAN PENELITIAN BERSAMA DI PERINGKAT ANTARABANGSA. Pengarang hanya menyatakan Bibilografi, tetapi tidak diletakkan rujukan kepada maklumat yang diberkan.



3) http://kudeed.tblog.com/post/1969953506

Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah



/

/

/

/

/

/

/

/

/




Pengarang bernama KUDEED. Beliau seorang kanak-kanak.. Walaupun begitu, beliau banyak memberi maklumat berkaitan pencemaran alam. Maklumat yang diberi disertakan rujukan secara penuh. Contoh:

Mengikut laporan yang dibuat oleh Jabatan Alam Sekitar,melalui akhbar Utusan Pengguna pada tahun 2001:Jumlah keluaran bahan-bahan pencemaran udara bagi Malaysia dianggarkan sebanyak 933,000 tan setahun.

Daripada jumlah ini,kenderaan ialah punca utama pencemaran ini(58.1%),diikuti oleh stesen jana kuasa(23.9%),pembakaran bahan api industri(9.4%),pemprosesan industri(3.9%) dan pembakaran terbuka(4.9%).

Artikal lebih cenderung kepada karangan pada tahap sekolah menegah.



4) http://riquelme-penawarhati.blogspot.com/2008_04_01_archive.html

Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah



/


/

/

/




/

/



Pengarang memberikan nama blog PENAWAR HATI. Pengarang bernama: Abu Rushd. Terdapat artikal ‘kelestarian alam menurut islam’. Artikal tidak menepati kriteria ketepatan kerana pengarang tidak meletakkan rujukan. Pengarang juga hanya menyatakan nama sahaja sebagai pemilik blog. Kedalaman dan keluasan terhadap maklumat yang diberi adalah kurang. Ini kerana beliau tidak melibatkan pelbagai aspek di dalam huraian yang diberi.


0 comments:

Newer Post Older Post Home