Blogger Template by Blogcrowds.

1) http://www.scribd.com/doc/958335/keajaiban-ciptaan

Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah



/

/

/

/

/

/

/

/

/

/


Artikal adalah berdasarkan penulisan daripada HARUN YAHYA. Penulis dapati pengarang Harun Yahya menepati kriteria standard pemikiran. Ini kerana beliau menyatakan contoh pada penerangan yang diberikan. Ini memberi kefahaman kepada pihak pembaca. Beliau menghuraikan bagaimana proses ‘Big Bang’ itu berlaku. Beliau juga menyertakan sekali dalil berkaitan proses yang telah dikaji dengan firman Allah s.w.t. yang telah dinyatakan di dalam al-Quran.


2) http://www.harunyahya.com/malaysian/relativiti01.php

Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah



/

/

/

/

/

/

/

/

/

/


Laman ini banyak menerangkan tentang proses ‘Big Bang’ sesuai dengan tajuk proses awal kejadian alam cakerawala. Pengarang adalah HARUN YAHYA. Beliau banyak menghasilkan buku-buku berkaitan sains yang dikaitkan dengan al-Quran, buku-buku agama dan sebagainya. Memandangkan beliau seorang penulis, hasil karya yang dibangunkan juga adalah berkualiti. Beliau datangkan dalil al-Quran sebagai asas kepada huraian maklumat yang diberikan. Karya beliau sangat sesuai untuk dijadikan sebagai rujukan tambahan kepada pembaca khasnya pengajar dan para pelajar.


3) http://www.geocities.com/aljabar34/index.htm

Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah




/

/

/

/


/

/

/

/


Laman ini menghuraikan proses awal kejadian alam. Menceritakan proses tersebut berdasarkan al-Quran dan sains. Tetapi kriteria mendalam kurang terdapat pada laman ini kerana huraian berkenaan proses awal, tidak dihuraikan lebih lanjut. Cuma menceritakan pendapat-pendapat berkenaan tokoh yang menyatakan proses ‘Big Bang’ dan ayat al-Quran yang berkaitan proses tersebut. Ini menyebabkan kejelasan pada artikal adalah kurang jelas kerana tidak terdapat contoh terhadap penerangan yang diberikan. Laman ini juga tidak menyatakan pengarang yang menterjemahkan artikel. Tetapi beliau menyatakan sumber yang diambil dengan kebenaran pihak tertentu.


4) http://www.al-azim.com/falak/cakerawala.html

Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah



/



/

/




/

/


Laman ini tidak mempunyai nama pengarang atau sebarang identiti berkenaan pengarang. Namun, laman ini tidak mempunyai unsur bias. Huraian pengarang tiada sumber rujukan maklumat yang diperolehi menyebabkan tiada kriteria ketepatan. Kriteria keterperincian, mendalam dan luas juga tidak terdapat di dalam laman ini. Kesimpulannya, laman ini kurang sesuai untuk dijadikan laman rujukan tambahan kerana 50% kriteria standard pemikiran tidak terdapat di dalam laman ini.


5) http://www.scribd.com/doc/6177630/Kosmologi-Studi-Struktur-dan-Asal-Mula-Alam-Semesta?from_related_doc=1

Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah










/





Laman ini hanya mempunyai 20% kriteria standard pemikiran. Penulis dapati laman ini sedikit bias dengan menerangkan pendapat tokoh Buddha sahaja. Pengarang ialah FABIAN H. CHANDRA dengan penulisan bertajuk KOSMOLOGI PERBANDINGAN STUDI STRUKTUR DAN ASAL MULA ALAM

SEMESTA-PERSPEKTIF ASTRONOMI DAN BUDDHIS. Kriteria kejelasan kurang pada artikal beliau kerana banyak pengunaan perkataan yang kurang difahami. Contohnya:

“Apabila ada biji mustard sebanyak satu mil kubik dan setiap seratus tahun diambil sebutir maka setelah biji mustard itu habis maka kurang lebih satu kappa telah berlalu, anggaplah diameter biji mustard dua milimeter tumpukan mustard sebanyak satu mil kubik adalah,

Artikal ini tidak releven kepada tajuk proses awal kejadian alam cakerawala. Keterperincian dan kedalaman berkaitan tajuk ini juga sukar ditemui. Memandangkan bahasa yang digunakan juga adalah bahasa ibunda Indonesia dan ada sedikit kecelaruan, jadi ia tidak sesuai kepada para pelajar kita untuk dijadikan sebagai maklumat tambahan. Penulis tidak dapat mengenal pasti ketepatan pada laman ini kerana huraian maklumat yang kurang jelas.


Artikal ini kurang logik berdasarkan pembacaan penulis terhadap laman ini.


0 comments:

Newer Post Older Post Home