Blogger Template by Blogcrowds.

1) http://taufiq111.blogspot.com/2007_05_01_archive.html

Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah



/


/

/

/

/

/

/


/



Pengarang laman ini hanya dapat dikenali dengan nama Taufiq melalui alamat blog beliau. Beliau tidak datangkan rujukan sumber yang diambil terhadap artikal beliau berkenaan proses terakhir alam cakerawala ini. Laman beliau juga ada sedikit unsur bias berdasarkan gambar berbentuk politik di dalamnya. Kriteria keluasan yang dilihat pelbagai aspek yang menyebabkan bumi ini sedang mengalami kehancuran juga ada diterangkan di dalam artikal ini.


2) http://awan965.wordpress.com/2007/03/19/kehancuran-bumi-tahun-2053-tubrukan-dengan-planet/


Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah



/


/

/

/

/


/

/

/



Penulis bernama Awan Sundiawan. Merupakan warga Indonesia. Artikal bertajuk Kehancuran Bumi Tahun 2053?. Di dalam artikal ini bukanlah menceritakan atau membuat andaian bahawa qiamat itu pada 2053. tetapi, beliau menerangkan tanda-tanda kehancuran itu berdasarkan keadaan alam ini yang semakin tua. Beliau mendatangkan satu tanda soal kepada kita untuk kita memikirkan bahawa alam ini semakin ke akhir hayatnya. Walaubagaimanapun, kriteria ketepatan tiada pada artikal ini kerana beliau tidak mendatangkan rujukan terhadap artikal yang dilakukan. Artikal hanya menceritakan secara mendalam dan terperinci terhadap tajuk kehancuran bumi. Tetapi masih tidak meluas skop yang disentuh.


3) http://www.fazamania.com/nibiru-ancaman-dari-angkasa-lepas/2008/06/08/

Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah



/



/

/



/

/

/



Laman ini dibangunkan oleh FAZAMANIA. Ia berkaitan Nibiru - Ancaman Dari Angkasa Lepas. Laman ini tidak menepati kriteria tepat kerana tidak datangkan rujukan dan teori berdasarkan apa yang telah dihuraikan. Kedalaman, keterperincian dan keluasan artikal juga tiada kerana beliau hanya menceritakan maklumat-maklumat kajian.


4) http://t-djamaluddin.spaces.live.com/mmm2008-07-24_12.50/blog/cns!D31797DEA6587FD7!143.entry


Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah



/

/


/

/




/

/



Laman ini dibangunkan oleh Dr. T. Djamaluddin. Merupakan seorang peneliti astronomi. Ketepatan sumber memang boleh di[ercayai kerana pengarang memberikan butir peribadinya di ruangan ‘profile’. Walaubagaimanapun, keterperincian, kedalaman dan keluasana pada artikal beliau masih belum mencukupi. Kepelbagaian aspek juga tidak disentuh oleh pengarang kerana huraian artikal yang diberikan adalah ringkas.


5) http://www.geocities.com/webfalak/artikel/isu_semasa.htm

Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah






/

/





/


Laman adalah berkaitan Isu semasa ilmu falak. Pengarang laman tidak dapat dipastikan kerana laman HOME tidak dapat dilayari. Huraian pada laman ini kurang kejelasan. Laman ini tiada fokus terhadap huraian artikalnya. Artikal yang diberikan juga tiada keterperincian dan kurang mendalam. Tiada rujukan bagi artikal yang diberikan. Cara penulisan beliau menyukarkan pembaca membaca kerana susunan pada tulisan agak celaru. Tiada tarikan untuk pembaca melayari laman ini.

0 comments:

Newer Post Older Post Home