LINK BLOG ALAM CAKERAWALA
1) http://www.harunyahya.com/malaysian/artikel/alam_semesta.php
Jelas | Tepat | Terperinci | Logik | Relevan | Mendalam | Luas | Signifikan | Adil | Hikmah | |
/ | / | / | / | / | / | / | / | / | / |
Laman ini bertajuk PENALAAN HALUS DI DALAM ALAM SEMESTA oleh HARUN YAHYA. Artikal memenuhi kriteria yang diberikan. Artikal ini mempunyai sumber rujukan yang diletakkan di halaman bawah sekali. Keterperincian dan kedalaman maklumat yang diberikan dapat memahamkan pembaca mengenai artikal yang disampaikan. Pada awal huraian lagi pengarang telah memulakan dengan dalil daripada al-Quran yang disertakan dengan surah dan halaman. ini menunjukkan beliau memberikan artikal yang mempunyai ketepatan sumber yang jelas. Laman ini sesuai dijadikan sumber rujukan kepada para pelajar.
2) http://www.scribd.com/doc/2065731/bumi
Jelas | Tepat | Terperinci | Logik | Relevan | Mendalam | Luas | Signifikan | Adil | Hikmah | |
/ | / | / | / | / | / | / | / | / | / |
Laman ini adalah berdasarkan artikal yang ditulis oleh ustaz Hairul Anuar b Samingan (Bahagian Falak Syari’e) – Jabatan Mufti negeri Selangor. Artikal ini menghuraikan tentang tajuk BUMI. Bagaimana bumi ini terbentuk, apa kandungan yang terdapat di dalam bumi ini dan sebagainya. Bagi penulis, artikal ini mempunyai kesemua kriteria standard pemikiran kerana sumber adalah boleh dipercayai dan sahih iaitu daripada Jabatan Mufti Negeri Selangor, bahagian Falak Syari’e.
3) http://www.freewebs.com/okeyhh1/keajaibnsaintifikquran.htm
Jelas | Tepat | Terperinci | Logik | Relevan | Mendalam | Luas | Signifikan | Adil | Hikmah | |
/ | | / | / | / | / | / | / | / | / |
Laman ini dibangunkan oleh Naz’s Website. Laman ini banyak menerangkan tentang kejadian alam dari sudut pandangan barat dan juga al-Quran. Pendapat yang diletakkan di artikal ini tidak diletakkan rujukan diambil dan ini tidak menepati criteria ketepatan walaupun huraian yang diberikan mendalam dan terperinci. Walaubagaimanapun, artikal ini boleh dijadikan bacaan tambahan kepada pelajar bagi tajuk alam cakerawala ini.
4)http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=62&Itemid=92
Jelas | Tepat | Terperinci | Logik | Relevan | Mendalam | Luas | Signifikan | Adil | Hikmah | |
/ | | / | / | / | / | / | / | / | / |
Pengarang adalah ust Zaharuddin. Artikal bertajuk MAKLUMAT MENGENAI KEJADIAN MASA DEPAN DI DALAM AL-QURAN. Tajuk ini ada menyentuh berkaitan kewujudan alam semseta dan beliau juga ada menjelaskan berkaitan perkembangan alam semesta. Beliau datangkan elemen-elemen berkaitan bagaimana ala mini berkembanga dan berfungsi. Dalam laman ini, kekurangan kriteria ketepatan kerana pengarang tidak datangkan rujukan kepada artikal yang diberikan.
5) http://www.yadim.com.my/Sains/SainsFull.asp?offset=5&Id=79
Jelas | Tepat | Terperinci | Logik | Relevan | Mendalam | Luas | Signifikan | Adil | Hikmah | |
/ | | / | / | / | / | | / | / | / |
Laman ini dibangunkan oleh Yayasan Dakwah Islamiyyah
6) http://www.freewebs.com/okeyhh1/astronomi.htm#74379466
Jelas | Tepat | Terperinci | Logik | Relevan | Mendalam | Luas | Signifikan | Adil | Hikmah | |
/ | | / | / | / | / | / | / | / | / |
Laman ini adalah hasil karya NAZ’s WEBSITE. Rujukan terhadap artikal tidak diberikan dan ini tidak menepati kriteria ketepatan di dalam laman web ini. Laman ini banyak menghuraikan maklumat berkaitan alam cakerawala. Huraian maklumat seperti matahari, galaksi, bumi, kejadian siang malam dan sebagainya turut dijelaskan.
7) http://www.youtube.com/watch?v=XZb8DGnUm-8&feature=related
Jelas | Tepat | Terperinci | Logik | Relevan | Mendalam | Luas | Signifikan | Adil | Hikmah | |
/ | | | / | / | | | / | / | / |
Laman ini merupakan sebuah video tentang pengembangan alam. Penulis dapati tidak terdapat nama pemilik sebenar kepada video ini. Pemilik hanya menceritakan bagaimana proses pengembangan alam berlaku dan pendapat-pendapat barat mengenainya. Beliau juga mengaitkan dengan al-Quran. Tetapi, pemilik menghuraikan artikal secara tidak terperinci, mendalam dan tidak meluas.
Labels: PROSES PERKEMBANGAN
0 comments:
Post a Comment