Blogger Template by Blogcrowds.

KEJADIAN HUJAN

1) http://ga.water.usgs.gov/edu/watercyclemalay.html


Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah



/

/

/

/

/

/

/

/

/




Laman ini adalah hak milik U.S Geological Survey ( USGC ). Laman ini menerangkan bagaiman kitaran air berlaku. Fakta yang diberikan adalah bersumber yang tepat. Huraian juga mendalam, jelas dan terperinci. Laman ini merupakan sebuah pertubuhan pengkaji geologi, dan mereka tidak memasukkan dalil-dalil untuk dikaitkan dengan kajian yang dilakukan.



2) http://www.keajaibanalquran.com/earth_formationofrain.html


Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah



/

/

/

/

/



/

/

/



Artikal bertajuk: pembentukan hujan dibawah bab keajaiban al-Quran. Artikal disampaikan oleh HARUN YAHYA. Huraian diterangkan secara terperinci tentang tahap-tahap yang berlaku sebelum kejadian hujan, tetapi penerangan yang diberikan kurang mendalam dan tidak menyentuh pelbagai aspek.



3) http://id.shvoong.com/exact-sciences/1664208-pembentukan-hujan/


Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah





/

/

/



/

/

/



Artikal bertajuk Pembentukan Hujan. Nama pengarang adalah Sefrizal, dan butir mengenai beliau tidak jelas. Pengarang mengambil artikal daripada Harun Yahya di laman http://www.keajaibanalquran.com/earth_formationofrain.html. Walaupun begitu, cara penyusunan maklumat pada laman ini tidak teratur dan menyukarkan pembaca untuk membaca. Pada pendapat penulis, lebih baik membuat rujukan pada laman yang primer berbanding sekunder.



4) http://ms.wikipedia.org/wiki/Hujan


Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah



/



/

/



/

/




Laman ini daripada wikipedia ensiklopedia bebas. Ketepatana laman ini kurang jelas kerana tidak meletakkan sumber rujukan bagi huraian yang diebrikan. Keterperincian, kedalaman dan keluasan maklumat yang diberikan adalah kurang diberikan. Dan kebiasaannya, laman wikipedia tidak meletakkan dalil al-Quran mahupun hadis terhadap huraian yang diberi.



5) http://organisasi.org/proses-terbentuknya-terjadinya-hujan-alami-dan-buatan-ilmu-pengetahuan-fisika


Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah





/

/

/



/





Laman ini dibangunakan olah warga Indonesia benama . tajuk laman ini ialah Proses Terbentuknya/Terjadinya Hujan Alami Dan Buatan - Ilmu Pengetahuan Fisika. Laman yang dibangunkan ini sedikit bias kerana pengarang sendiri menyatakan


Selamat datang di situs web organisasi.org. Situs ini bertujuan untuk menjadi tempat berkumpul dan berbagi para netter Indonesia. Di situs ini terdapat aneka ragam artikel berbagai tema yang dapat anda baca serta terdapat juga forum komunitas bagi anda yang ingin berinteraksi dengan sesama anggota situs ini. Diharapkan situs organisasi.org ini mampu menjadi wadah menuangkan kreatifitas yang bersifat positif untuk memajukan internet Indonesia serta mencerdaskan kehidupan bangsa.’.


Pengarang menghuraikan secara terperinci bagaiman proses hujan berlaku. Tetapi masih belum mendalam. Ini juga berdasarkan kepada komen pembaca


1) ‘please dunkz ksih tw lbih rinci lgi tenyang hujan buatan nd kasih gambar tentang hujan’

2) ‘hujan terjadi karena proses penguapan. kalau memang demikian, mengapa hujan tidak turun tiap hari,,,??? kan proses penguapan terjadi tiap hari...??’



6) http://media.diknas.go.id/videodetails.php?key=c3a9a676d71d1253d91f


Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah






/

/








Pengarang tidak memberikan profile lengkap berkaitan pengirim ini. Penulis dapati juga, video yang dikirimkan adalah bebas kepada orang ramai dan tidak pasti pengirim sebenar. Sesiapa yang ingin mengirimkan video tersebut hanya perlu ‘log in’ sahaja. Maklumat yang diberi di dalam video proses terjadinya hujan adalah kurang terperinci, mendalam dan masih ada persoalan ‘apa’ terhadap maklumat yang diberi. Video yang diberikan juga terlalu pendek dan tidak fokus kepada proses terjadinya hujan kerana lebih banyak lagu dan masa yang panjang kepada lagu tersebut.



7) http://berita-iptek.blogspot.com/2008/08/proses-terbentuknya-hujan.html


Jelas

Tepat

Terperinci

Logik

Relevan

Mendalam

Luas

Signifikan

Adil

Hikmah



/

/


/

/




/




Laman ini tidak dapat dipastikan pemiliknya kerana tidak diletakkan butir-butir pengarang. Maklumat berkaitan proses terbentuknya hujan masih belum menepati kriteria terperinci, mendalam dan luas kerana artikal yang diberikan adalah terlalu sedikit dan tidak mencakupi pelbagai aspek. Fokus terhadap pembentukan hujan juga tidak dinyatakan. Hanya diterangkan bagaimana hujan lebat terjadi. Sumber maklumat diberikan iaitu daripada ‘HOWCOME’




0 comments:

Newer Post Older Post Home